PRESSEMEDDELELSE: Ny aftale for dame A spillerne

Håndbold Spiller Foreningen og DHF har indgået ny Dame A aftale.

Pressemeddelelse, 9/10-2005
Håndbold Spiller Foreningen (HSF) har i dag efter lang tids forhandling indgået en ny aftale med DHF om vilkårene for deltagelse på Dame A-landsholdet.
Aftalen gælder fra 1. januar 2005 til 31. december 2007.

Grundvederlaget er nu i alt 14,4 millioner kr. for 2005-2007 imod 13,142 millioner kr. i den foregående periode 2002-2004. For årene 2005-2007 betaler DHF 4,8 millioner kr. hvert år til Dame A-landsholdets Spillerpulje, hvorfra midlerne fordeles til spillerne. For årene 2002-2004 var grundvederlaget for de enkelte år 4,05; 4,37 henholdsvis 4,72 millioner kr.

Bonus til VM og EM er steget således, at der nu pr. spiller ydes følgende bonus ved guld, sølv eller bronze:

• VM2005: kr. 95.000; kr. 70.000; kr. 37.000
  • EM2006: kr. 90.000; kr. 60.000; kr. 35.000
  • VM2007: kr. 95.000; kr. 70.000; kr. 35.000

Der ud over er der aftalt:

• Bonus på kr. 20.000 pr. spiller for kvalifikation til OL2008
  • Præmiepenge ved World Cup og andre turneringer deles mellem DHF og spillerne
  • Spillerne får andel i ærmereklame-sponsoratet

Endelig er den hidtidige rettighedsfordeling fastholdt, således at spillerne gennem Dame A-landsholdets Spillerpulje, har samme mulighed for fælles kommercielle indtægter.

Anfører Karen Brødsgaard:

"Aftalen er god for både spillerne og DHF. Vi spillere har vist, at vi står sammen - også uden for banen. Nu glæder vi os til igen at fokusere på at spille håndbold."

Formand Torsten Laen:
"Vi er glade for, at vi har fået en aftale med DHF, hvor vi fastholder spillernes rettigheder. Samtidig har vi fundet en model for, hvordan vi i fremtiden samarbejder med DHF omkring landsholdene. Jeg forventer derfor, at det i fremtiden bliver mere ukompliceret at forhandle landsholdsaftalerne med DHF."